Priprema plovila za sezonu

Broj 39 / Lipanj / 2011.

Prošlogodišnja sezona je za nama, ribarenje i mirne jesenske đite, kao i zimski vremenski hirovi ostali su zabilježeni u našem kalendaru, te smo polako ušli u novu nautičku sezonu. Sve navedeno ostavilo je traga na našim ljubimcima te je sada trenutak da ih pripremimo za nadolazeću sezonu kako bi odolijevali suncu, moru, kiši i kako bi mamili uzdahe slučajnih promatrača i kupača. Stoga valja zasukati rukave, izvaditi iz mora naše plovilo te odraditi neke najosnovnije zahvate da zaštitimo naše plovilo od svega gore navedenog.

Piše: Srđan Cvek

Prošlogodišnja sezona je za nama, ribarenje i mirne jesenske đite, kao i zimski vremenski hirovi ostali su zabilježeni u našem kalendaru, te smo polako ušli u novu nautičku sezonu. Sve navedeno ostavilo je traga na našim ljubimcima te je sada trenutak da ih pripremimo za nadolazeću sezonu kako bi odolijevali suncu, moru, kiši i kako bi mamili uzdahe slučajnih promatrača i kupača. Stoga valja zasukati rukave, izvaditi iz mora naše plovilo te odraditi neke najosnovnije zahvate da zaštitimo naše plovilo od svega gore navedenog.

Prvi korak: pranje i odmašćivanje plovila

Nakon što smo izvadili iz mora naše plovilo, u ovom slučaju to je provjereni Elan gt 450 f, proizveden sada već daleke 1989. godine, potrebno je visokotlačnim peračem (washom) dobro oprati i odmastiti plovilo od algi, koraljnih slojeva, raznih priraštaja, gljivica uzrokovanih vlagom, soli i masnoća. Ukoliko je potrebno, površine treba naknadno odmastiti tekućim deterdžentima kako bismo si olakšali daljnji rad i postigli što bolju kvalitetu zaštite plovila.

Dakle, visokotlačnim peračem potrebno je što bolje očistiti podvodni dio plovila, propeler, petu motora, osovinu, flapsove ili kormilo, zavisno od toga kakav pogon koristimo, te što je više moguće ukloniti priraštaje i površinsku vegetaciju koja se nakupila i procvjetala tijekom prošle sezone. Ukoliko nismo uspjeli visokotlačnim peračem savršeno očistiti podvodni dio, potrebna nam je pomoć metalne strugalice (špatule) koja će sve u cijelosti moći odstraniti. Tek nakon tako odrađenog posla i sušenja spremni smo za drugi korak.

Drugi korak: brušenje, priprema i nanošenje antivegetativnog premaza

Prije nego počnemo s poslom moramo obući zaštitno odijelo, rukavice, zaštitne naočale i masku za disanje. Prilikom brušenja oko nas će u zraku biti puno prašine, a prilikom nanošenja antivegetativnog premaza dolazi do otrovnog isparavanja. Također je prije nanošenja antivegetatvinog premaza poželjno napraviti inspekciju trupa kako bismo na vrijeme uočili eventualna oštećenja te ista sanirali. Očišćenu i osušenu podlogu brusimo brusnim papirom na suho granulacije 120-240 po izboru ili potrebi, ručno ili strojem. Tako izbrušenu podlogu na kraju ispušemo zračnim kompresorom ili očistimo grubom krpom. Na gelcoat iznad vodene linije zalijepimo krep traku kako bismo spriječili packanje pri nanošenju antivegetativne boje i kako bi vodena linija estetski ljepše izgledala.

Antivegetativnu boju nanosimo valjkom ili kistom. Prema vrsti materijala i načinu korištenja našeg plovila potrebno je izabrati najpogodniji antivegetativni premaz. Antivegetativni premazi (boje) su apsolutno najvažniji za očuvanje naših plovila te su neophodno potrebni da bi podvodni dio bio uvijek u dobrom stanju. Količina utrošenog antivegetativnog premaza ovisna je o debljini filma koji je bitan za postizanje najboljih rezultata. Također, antivegetativni premazi se s vremenom troše, ovisno o tome jesu li samopolirajući, samonagrizajući ili samočisteći, dok se kod onih tvrdog tipa troše biocidi. Antivegetativni premaz se uvijek nanosi u dva sloja i pokriva otprilike jednu kanticu od 0,75 l za svakih 6 m2 po jednom premazu.

Isto učinimo i s motornim dijelovima koji su uronjeni u vodu, ukoliko ih ima, ili koristimo antivegetativne premaze tvrdog tipa proizvedene za teške uvjete zaštite propelera, osovina, krmene pete, flapsova i ostalog.

Treći korak: poliranje nadvodnog dijela plovila

Gelcoat našeg plovila je na suncu, kiši i soli nakon nekog vremena izblijedio, izmatirao, te se u njegov površinski sloj uvukla nečistoća i prljavština koja je nanesena vremenskim uvjetima i uvjetima sredine u kojem se plovilo nalazilo. Za vraćanje zaštite, sjaja i novog izgleda potrebna nam je polir pasta, spužva za poliranje i mašina za poliranje. Na spužvu nanesemo polir pastu te ju razmažemo na ½ m2. Niskim okretajima polir mašine utrljamo polir pastu u gelcoat te skinemo površinski oksidirani sloj gelcoata koji kasnije odmastimo s većim okretajima polir mašine. Krpom ili ručnikom obavezno dodatno obrišemo i odmastimo polirani dio te krećemo na poliranje nove neispolirane površine. Valja napomenuti da se najbolji rezultati poliranja postižu u hladu te rano ujutro ili u kasnim popodnevnim satima kada je sunce slabije i temperatura manja. Nakon završenoga poliranja trupa potrebno je očistiti i zasjajiti inox dijelove našeg plovila. To možemo uraditi na dva načina. Krpom i polir pastom ili sredstvima za skidanje korozije kao što je Ivarost, kojeg nanosimo špricom ili kistom. Ukoliko je potrebno, nakon 20-tak minuta postupak trebamo ponoviti, te nakon slijedećih 20 minuta isprati Ivarost s vodom. Najpoželjnije je isprati i cijeli nadvodni dio trupa s vodom kako bismo dodatno odmastili trup od polir paste jer se na masnoću lijepe nečistoće i prljavština.

Četvrti korak: ostalo

Nakon poliranja i ušminkavanja našeg ljubimca ostaje nam samo odraditi servis na motoru ukoliko to nismo ranije učinili i zamijeniti cink protektore. Nakon ovakvog tretmana gliser će vas ugodno iznenaditi kojim čvorom više i nešto manjom potrošnjom goriva. U svakom slučaju, plovilo je spremno za povratak u more i za uživanje u nadolazećoj sezoni.

Slične objave

Praktični Ribolov More br. 29 / Kolovoz / Rujan / Listopad / 2020.

Praktični Ribolov More broj 28 / Svibanj / Lipanj / Srpanj / 2020.